Rabu, 12 Jun 2013

CHAPTER 16 : SENIORITY

assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh..


nama aku epul.. aku lahir tahun 1992, di bintulu... masa skolah rendah, aku skolah rah SK Agama Bintulu.. n skolah menengah, aku skolah di SMK Kidurong n SM Teknik Bintulu.. masa aku di teknik, aku dah mencerik diam rah banyak skolah.. msa form 4, aku pnah mencerik daim di SM Teknik Sibu, SM Teknik Sg Petani 1, SM Teknik Sg Petani 2 n SM Teknik Langkawi.. form five gik, aku diam rah SM Teknik Gombak, SM Teknik Kerian n SM Teknik rah Ipoh.. lepas abis zaman skolah, aku tpilih untuk PLKN di Kem Temasya Rimba Templer, Rawang, Selangor.. dan nektok aku study di IP Teknik, Cheras, KL..

apa yang aku temu sepanjang aku hidup nektok, seniority is not always be priority.. 

kenak aku madah cmya..? just keep reading ea..





thanks sebab continuing the reading.. 

aku nak kongsi sigek kesah.. sigek kesah yang bena-bena merik impact rah diri aku.. sik kira lah, impact bagus ka sik.. tapi, impact ya nang memberi kesan ngan aku..

recently, aku ngah update file.. which most of routine dak mbiak IPG update file bila nak abis sem.. lalu laaa...

"kriiingg... kriinggg... kriinggg.."

" salam.. hello... ade ape..? "

" salam.. weh, ade ape kat atas...? bising-bising je...? "

" huh..? ade mende jadi ke..? aku tak dengar ape2 pun..? " *siyesly, mybe aku fokus molah kreja kali

" ce ko check kat blik musalman (bukan name sebenar)

aku tek pun kwa la dari bilit... ngga rah bilit si musalman tok tek ada 4-5 orang senior lam bilit ya.. yah, aku tek pun, gi masok bilit, pkey bju, alu turun gi bilit yaa.. esen2 ku na ngagak si mustafa (pun bukan nama sebenar) tek.. alu la si senior ya sruh aku nait bilit.. kakya sorang tok tek, nengking aku..

" tedah maskot ya kenak serang "


" BALIT BILIT KWU....!!!! ANJING..!! "

pergghhhh... nang mendidih aku masa ya.. nang asa cibai eh.. ngan muka bengkeng, aku bangun.. aku bdiri, nyelin rah cdak setajam-tajam jelingan... slow-slow aku nait bilit..

sesampey rah bilit tek, aku tek pun alu sikda mood na molah fail.. alu aku nyusun strategi na deal ngan cdak.. aku nang tauk cdak ngagak aku kaktok, then, paluk-paluk pintu, nerajang pintu, sepak-sepak barang.. che che che.. jadi sherlock holmes kejap..

sik lamak kakya...


sekadar hiasan


" JAMEL..! OO JAMEL...!!!! "

aku tek pun, ngan cool,, bukak pintu.. datang la sorang tok tek, ngan asa ganasnya masok bilit..

" ko bukak lampu... n ko duduk... " katanya ngn aku...

" ok.. ade ape ni...? relax2.. duduk2... "

" KO DUDUKKK..!!!! " ditengking nya aku..

" DAM DAM DUUMM...! " pintu bilit aku di terajang cdak...

kakya datang sorang tok tek.. nok aku nyelin setajam-tajam msa di blik musalman ya tek..

" KWU APA HAL NYELIN-NYELIN AKU MACAM YA TADIKK..??!!!! APA MASALAH KWU..?!!! KO PADAH NGAN AKU...!! "

" ABIS YA..?! YANG KWU NENGKING-NENGKING AKU TEK PAHAL...?!!!! KWU SIK PANDEY NAK KLAKA BAGUS2 KA APA...?!!! "

yah... nya ngagak aku macam ya, sorie la aku nak blembut.. cdak mok kasar2 nak, aku pun berkasar-kasar... lalu la sorang tok tek, di lempar nya dak baldi baju rumet aku tek.. duussshhhhh.. btrabo dak bledi, dak baju rah lua.. aku tek pun ngan manas nya,

" WEYYYY...! KWU PAHAL SAMPEY NAK BALING-BALING BARANG TOK HAAHHHH....??!!! "

" MASALAHNYA, KWU SIKDA LANGSONG HORMAT MEK ORANG SENIOR TAUK SIK...?!!"

" HORMAT...?!! ABIS KWU SIK HORMAT AKU SIK HAL LAA..?!! HAHH..??!! TAK ORANG DATANG BILIT AKU, TENGKING-TENGKING RAH AKU...!! HEMPAS-HEMPAS PINTU BILIT AKU...!! BALING-BARANG AKU...!! KAKYA MOK SUROH AKU HORMAT TAK ORANG...??!!!! "






kakya suma diam... aku nang nunggu point dari cdak jak... kakya nya madah agik...

" abis, ko mok mek orang polah macam ni..?! hahhh...?!! "

" kwu sik pandey nak klaka bagus agik kaa...??! sik payah nak tengking pun aku faham laaa...!! "




lebih kurang pya la cta aku tok tek.. panjang gik cta nya..tp xpa la, ada hari lak aku cta dengan lebih detail ea..


so, as the moral of the story, kita tok dah besar bah.. study rah tempat bagus gik ya.. rah IPTA.. rah maktab perguruan gik ya.. masyarakat luar nun merati bah olah kita.. mun cdak tauk olah macam lancau macam tok, sampey bila persepsi masyarakat yang guru nektok sik berkualiti mok bagus..? sampey bila negara kita mok ada guru yang berpekerti  mulia..? impaknya luas bah.. mentang-mentang da senior, lalu nak tunjuk lagak..pegi mampos la.. perangey gangster kampong di mbak rah maktab.. vongok.. be professional la.. mun benar-benar kita ada masalah, mbak minum kopi, duduk sama-sama, kita deal sama-sama.. apa silapnya, dimana khilafnya, n kita sama-sama settle.. bukan sahaja masalah kita dapat settle, tapi hubungan antara kita dapat bertambah erat terus.. sik perlu nak tunggah geng rami-rami pegi nyerang.. nak tunjuk gangster.. sik perelu.. mnambah rasa bencik ada la.. perangey kulup macam ya simpan jak.. sik payah di show ngan urang.. brik malu dikpun jak..

" keep calm and be mature "


sekian ajak la kesah yang mok aku kongsi ngan takowg.. nok ni nok bagus ya takowg mbik.. ni nok sik bagus ya, takowg jadikan pengajaran ea.. assalamualaikum..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan