Isnin, 24 Jun 2013

CHAPTER 19 : CHIKO

assalamualaikum dan salam sejahteraaaa..

RC toys..? dulu, kecik-kecik, aku suke sangat main RC.. n mase tu, kecik ag, beli RC car jew.. alaa, yang dalam tabung tuu.. ntah berape ntah ayah aku belikan.. layan gak.. RC tabung yang paling macho aku pnah main, Auldey Race-tin.. kte skyline R 34.. fuuu.. kesayangan tuuu.. jaguh kot krete tu.. lumbe ngan RC cap ayam, tuu diaa, memang num satu jew.. wahahhaaa..

lame-kelamaan, ayah aku belikan aku RC car F1.. RC Tyco, F1 McLaren-Mercedes.. fuuyyoo.. macho woo.. scale 1:10 tuuu.. kire besar gak la dari RC tabung tuu.. tu layan gak.. sbb rare kaann.. selalu main depan rumah.. berdesup sane-sini jew.. hehehee..

then, datang lak zaman RC QD.. haaaa.. tu pun sempoi gak.. jadi pop-culture tuu.. sampaikan, mase hari kantin skolah adek aku, dyorang buat tournament woo.. aku pun masuk pertandingan tuu.. aku gne RC F1 aku.. perrghh.. tapi tu la, mase aku beli bateri tu, aku beli bateri yang salah.. bateri yang loserr.. ape lagi, jadi looser la F1 aku tuu.. aku tarik dirii.. haiisshhh.. 

tapi, aku suke sangat ngan kapal terbang.. kalau kapal terbang lalu, aku stop n lambai kat dyorang.. n kalu ade orang main RC plane, aku stop n tengok dyorang main.. perghhh.. layan doe.. teringin sangat na main.. alhamdulillah, impianku untuk memiliki dan bermain RC plane akhirnya tercapai..

semuanya bermula pada tahun 2013..... layaaaannnzzz...




Setelah maktab baru kitorang bukak mase januari 2013, kawasan sini memang nampak baru.. bukan nampak baru.. memang baru ponn.. hahahaa.. kampus baru kitorang ni baru siap.. masih bau simen agi, bau tar, bau plastik, n macam-macam lahh..

ni la kampus baru kitorang. lapang tak..? hehehee..


Kawasan sekeliling yer pun masih lapang lagii.. sangat lapang.. dan berangin.. sampaikan, aku bukak tingkap je, memang kepanasan kat sini kurang dek angin yang menerjah masuk ke tingkapku dan berlalu keluar mengikut pintu kuu. cheewaahhh..

aku sebenarnye da lame mengidam na memiliki RC plane.. semenjak di maktab lame ag.. tapi kat maktab lame ta syiok.. xde space na main RC plane.. sampai sini jew, aku terus buat survey.. main katne, bile mase sesuai na main, jenis RC macamane sesuai main kat cni.. sume la aku ambil kire n dijadikan rujukan utk aku.. then, aku pun buat research gak pasal RC plane ni.. aku tengok jenis mane yang sesuai utk main kat sni, handling yer macamane, ape knowledge yang perlu untuk aku dalami bidang ni, n banyak agi la..

Walaupun kawasan sini lapang dan luas untuk main RC plane, tapi, keadaan angin kat sini amat sesuai untuk segelintir jenis RC.. sbb corak angin kat sini berubah-ubah mengikut keadaan dan semasa..kalau petang, angin yer sepoi-sepoi bahasa.. kalau tengah hari, angin yer kuat gile babeng.. kalau malam, calm.. n ade gak period yang angin yer kejap kuat, kejap sellew.. so, plan aku utk beli RC kecik n byase ta kesampaian dek risiko n ketidaksesuaian kawasan persekitaran dan level kemahiran mengendali pesawat RC aku yang masih kurang..

oleh itu, aku pun survey model-model yang sesuai.. firstly, aku usha kat youtube.. kat ctu ade banyak tutorial n informative video yang boleh dijadikan rujukan untuk noobie RC plane macam aku.. dari cara na fly, cara nak steer, cara nak turn, sehinggalah cara nak landing.. malahan, pelbagai variety jugak leh dipilih bergantung kepada  minat n kesesuaian penggune.. ade yang untuk stunt, ade yang untuk glide, ade yang utk santai-santai, n macam-macam lagi lah kat luar tuu..

jenis-jenis RC plane yang ade di pasaran


sampailah pada suatu petang.. aku nekad, aku na angkat RC plane.. model Cessna, 1400mm.. aku pun pg bank, bank in duit n menunggu.. dengan sabarnye.. seminggu lepas tu, aku pun pgi check parcel aku kat ofis.. alhamdulillah, da sampai pun.. aku tengok kotak yer, bapak besar.. aku pun angkut kat bilik.. perasaan aku mase tu, excited gile babeng.. mane nye ta excited, dulu aku tengok orang main jew.. skang aku da ade sbijik.. wahahahaa..

aku pun unbox plane aku tu.. disebabkan model ni kire mainstream gak, aku pun tengok youtube akan cara-cara pemasangan n cara-cara na main bende alah ni dengan betul.. n malam tu, aku pun assemble RC plane ni n lewat gak la baru siap.. da siap, aku namekan RC plane aku, CHIKO.. hehehehe.. comel takk..?

Chiko n microheli member aku

Chiko mase propeller yer di remove..

comparison between Chiko n orang..

n ni biodata chiko aku..

flying weight      :  930 gm
length                 :  1030 mm
wing span         :   1410 mm
motor                 :   630kv 8500rpm Brushless
ESC                  :   20A
battery              :  LiPo 11.1v 2300mAh 12c
servo                : 9g
propeller           : 1147

haaaa.. na tau performance n handling yer..? hehehe.. nanti aku akan updatekan pade entry yang akan dataanngg...! tq for reading..! assalamualaikumm.. :)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan